כיצד מתמודדים עם התקפי זעם

2

כעס הוא דבר מאוד נורמלי, אשר מתעורר באנשים מדי פעם בפעם בגין סיבות שונות. הכעס יכול להיות על אדם שמתנהג אלינו לא כשורה, כאשר ישנה תקלה כלשהי שלא צפינו בלימודים, בבית או במקום העבודה ועוד. לעיתים הכעס לא מגיע כתוצאה מאירוע כלשהו שקרה אלא הוא ביטוי לעייפות, רעב או לחץ לא רגיל. ברוב המקרים, מרבית האנשים יודעים לזהות את המקור לתחושת הכעס הפנימית שלה ואף יודעים כיצד לווסת אותה או לשלוט באופן שבו הם מבטים את הכעס שלהם. אולם, ישנם ילדים, בני נוער ואף אנשים בוגרים שבאופן כרוני אינם מצליחים לשלוט על הכעס שלהם ולא פעם חווים התפרצויות זעם שעלולות לפגוע בסובבים אותם ובהם.

מהם התקפי זעם?

התקפי זעם מתארים בעצם אפיזודה שבה אדם מביע התנהגות של זעם, כעס ואף אלימות מילולית או פיזית. האפיזודה המדוברת תחומה בזמן קצוב ולא פעם היא בלתי ניתנת לשליטה. לאחר התק, הזעם האדם יזדקק לזמן מסוים על מנת להירגע. פרק הזמן המדובר יכול להיות כמה שעות ואפילו כמה ימים. התקף זעם יכול להיות מכוון כלפי אנשים, כלפי חפצים, במהלך הנהיגה ועוד.

התקפים מעין אלה לרוב לא יהיו כנגד סתם אדם שלא מכירים אלא בעיקר כלפי האנשים שקרובים לאדם ביותר: הורים, בני זוג, חברים, ילדים ועוד. מדובר על האנשים שמכירים היטב את האדם ואת כל הסודות שלו וכאשר היחסים תקינים הם מסיבים לאדם אושר גדול. למרות זאת, כאשר האדם חווה תסכול או כעס הוא ירשה לעצמו לפרוק את התסכול, הכעס והמטענים השליליים שלו על האנשים הקרובים אליו. ובדיוק משום כך חשוב וכדאי לחפש טיפול בהתקפי זעם.

טיפול בהתקפי זעם

מכיוון שהתקפי זעם אינם מתרחשים בכל עת וכלפי כל אדם, ניתן להסיק כי מדובר על דבר שניתן לשלוט בו על אף שהוא נראה חסר רסן כביכול. העובדה שאנשים שסובלים מהתקפי זעם מצליחים לווסת ולבחור היכן וכלפי מי לבטא את התקף הזעם, מוכיחה כי מדובר על דבר שניתן לשלוט בו באמצעות עבודה נכונה וטיפול מתאים. ישנם אנשים שסובלים מהתקפי זעם שנובעים ממצבי סטרס או ממקור רגשי מסוים. במקרה הזעה הם יוכלו לנסות לעשות שינוי בעצמם או לפנות לטיפול מקצועי שיסייע להם להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המקור שבגינו הם כועסים, לא בדרך של כעס. כמו כן, ישנם אנשים שכלל לא מצליחים לזהות את הטריגרים או את המקור להתקפי הכעס שלהם. במקרה הזה יש צורך להגיע לאבחון אצל איש מקצוע המתמחה בתחום כגון: פסיכיאטר או פסיכולוג אשר יאבחן את התופעה, ינסה להגיע למקור התופעה ויציע בהתאם לכך טיפול שיכול לסייע לאדם כגון: טיפול רגשי, טיפול זוגי, טיפול משפחתי או כל טיפול אחר. מדובר על טיפולים שיכולים לטפל במקורות של המועקה הרגשית שבגינה האדם חווה התקפי זעם וכך בעצם להקל על האדם ולאפשר לו לווסת את התחושות, לשפר את היחסים עם בני המשפחה והחברים שלו ולהרגיש טוב יותר.

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *